17 augusti 2012

Nakenfis/Bada trådlöst




I vår familj, min fru o jag mest, har vi alltid nämnt trådlöst badande vid att "...bada nakenfis...". Jag undrade var det kom ifrån och hittade ett svar på tidningen Språkvårds hemsida www.sprakvard.se
Fler som undrat eller användt-/er detta begrepp för nakenbad?

Nakenfis

"Vet ni varifrån uttrycket nakenfis, det vill säga att vara alldeles naken, kommer? Jag hade aldrig hört det förrän mina barn började på dagis. Kommer det från någon barnbok, tro?
Catrin Hellmark

Svar: Detta uttryck är vida spritt inom dagisvärlden. Det betyder en naken person, i synnerhet barn som är nakna om rumpan, men används också adverbiellt, bada nakenfis. Man kan gott misstänka att det är mycket gammalt, med tanke på att fis kunnat användas om person, t.ex. om det yngsta barnet i en syskonskara. Just den här sortens ord kan ha svårt att komma in i våra ordböcker, på grund av stilnivå och ämnesområde. Men nu börjar det faktiskt synas i tidningarna. Det tidigaste tidningsbelägget som vi sett är från 1990. Till radioprogrammet Språket har man dock fått dussintalet brev från läsare, främst från Mellansverige, som berättar att de i sin barndom – från 1930-talet och framåt – använt eller hört nakenfis."

Ola Karlsson www.sprakradet.se






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Love comments